Sök:

Sökresultat:

22785 Uppsatser om Business administration - information - Sida 1 av 1519

Nyföretagarens väg ur betalningssvårigheter

Syftet med den här studien är att identifiera vilka informationskällor som nyföretagare använder när de hamnar i betalningssvårigheter och att undersöka skillnaden mellan hur nyföretagare löser kortsiktiga och långsiktiga betalningssvårigheter.

Telecom City - Co-Opetition and Communication within a regional growth cluster

Vår uppsats undersöker, om hur möjligheterna för utbyte av information samt samarbete mellan Telecom Citymedlemmarna kan förbättras, med ändamålet att stärka deras konkurrenskraft gentemot externa konkurrenter..

e-handel - vilka faktorer kan göra ett e-handelsföretag framgångsrikt

Att besvara - vilka faktorer kan göra ett e-handelsföretag framgångsrikt? Metod: Kvalitativ enkätundersökning med öppna svar. Undersökningen visade att framgångsfaktorerna finns i ett sammanhang. De faktorer som vi ser som kritiska i ett e-handelsföretag är logistik, speciell produkt, bra ledning, kundkontakt och en viss del av teknisk utveckling.

Aktierådens grunder - En analys av aktieråd

Metod: Denna uppsats undersöker aktierådens grunder och dess argumentation. För att analysera våra data har vi använt oss av en argumentationsanalys. Syfte: Syftet med denna uppsats är att förstå hur rådgivarna motiverar sina råd. Slutsats: Slutsatsen i uppsatsen är att aktieråden i regel bygger på ?Gissningar? och ?Känslor?. Vi kan inte utesluta att aktiemarknaden är effektiv eller ineffektiv, det kan vara början till en ny uppsats i framtiden..

Vilka strategiska åtgärder krävs av 3G-mobiloperatörerna för att locka till sig konsumenter?

Genom en enkätundersökning till konsumenter har vi kommit fram till att det är lägre kostnader, bättre information och bättre täckning som är de optimala faktorerna för 3G-operatörerna att kunna locka till sig fler konsumenter. .

Patientbemötande inom primärvården

Vad ledningen gör för att öka vårdcentralens attraktionskraft genom att involvera personalen för ett ökat patientbemötande - en komparativ studie mellan offentlig och privat primärvård i Karlskronas närområde..

Balanserat Styrkort Ett verktyg för att belysa icke finansiella mått

Det traditionella styrmedlet, budgeten, har under de senaste åren blivit starkt ifrågasatt. Den största anledningen till detta är att företag har svårt att konkretisera sina långsiktiga mål via budgeten. Företaget som författarna kommit i kontakt med fokuserar starkt på tre finansiella mål, och risken finns då att de förbiser de icke finansiella måtten, som är lika viktiga för att bibehålla de goda resultat de haft de senaste åren..

Avgörande faktorer när småföretag investerar i elektronisk handel

Företag letar efter att effektivisera informationsutbytet genom elektronisk handel och fler småföretag väljer att investera i olika lösningar för att erhålla fördelarna med elektronisk handel. Trots nackdelar och barriärer anser de intervjuade småföretagen som har investerat att det är fördelarna som överväger och de är positiva till en fortsatt investering. De avgörande faktorererna när småföretag väljer att investera i elektronisk handel och de erfarenheter och resultat företagen har erhållit genom investeringen har varit en del av syftet i arbetet..

Gymnasieskolans samverkan med det omgivande samhället : En studie i hur dagens näringsliv och gymnasieskolans näringslivskontakter återspeglas i företagsekonomiundervisningen vid två gymnasieskolor

Non-compulsory schools in Sweden should make use of the knowledge and experience that is available in society according to the aims and objectives of the Curriculum for the Non-Compulsory School System - Lpf 94. There are however only a few studies which have focused on the contacts between non-compulsory schools and society as represented by the business world in Sweden.The purpose of this study is to examine in what ways and to what extent non-compulsory schools are following the Curriculum by using the knowledge and experience of the business world. The perspectives have been: Which contacts in the business world and which working practices from the business world are implemented in teaching in non-compulsory schools? In what way do these contacts and working practices affect the teaching and learning of business administration? The purpose of this study is also to examine if the teachers in non-compulsory schools use business information and different kinds of business knowledge and experiences in order to keep themselves up-to-date regarding the business world. The perspectives have been: Are the teachers using up-to-date business information or business experience? Are the teachers applying a multicultural perspective in teaching business studies? In what way does this kind of information or first-hand experience affect the teaching and learning of business administration?The method used in this study was to interview seven teachers from two non-compulsory schools in Stockholm.

Ekonomisk information och effektivitet - Den ekonomiska informationsspridningens betydelse i ekonomistyrningen

Företag använder sig alltmer av ekonomisk information för att motivera sina anställda till ökad prestation på arbetsplatsen. Teorin menar att spridning av ekonomisk information medför delaktighet och på så vis blir motiverade att göra sitt yttersta på arbetsplatsen vilket i sin tur ska medföra att företagens effektivitet ökar. Är tillhandahållande av ekonomisk information en motiverande faktor? Studien visar att tillgång till ekonomisk information gör att de anställda känner sig delaktiga men att det inte alls behöver betyda att motivationen ökar. I vår studie har därmed har inte heller motivation genom ekonomisk information någon betydelse för företagets effektivitet..

Hur har EU-utvidgningen den 1 Maj 2004 påverkat logistikföretagens strategi i Sydöstra Sverige?

Syftet med denna uppsats är att beskriva hur företag i logistikkedjan, rederi ? hamn ? åkeri, förberett sig inför de nya länderna, Lettland, Litauen och Polens inträde i den Europeiska Unionen den 1 maj 2004. Vi har även valt att undersöka vilka omvärldsanalysmetoder företagen använder sig utav, hur de i så fall tillämpar dessa och ge eventuella förslag på omvärldsanalysmetoder..

Analys och förbättring av en order- och faktureringsprocess- en fallstudie med fokus på ledtiden

Syftet med denna uppsats var att genomföra en processanalys av order- och faktureringsprocessen och identifiera eventuella kvalitetsbrister i processens ledtid..

Kommunikationsproblem kring marknadsföring ? En studie angående kommunikationsproblem mellan rådgivare och företagare.

Syfte: Genom att genomföra en studie angående vilka råd i marknadsföring som ges av rådgivare och vilka råd i marknadsföring som småföretagare får vill vi ta reda på vilka kommunikationsproblem i informationssyfte som existerar i en dialog kring marknadsföring mellan nystartande rådgivare och småföretagare. Metod: Vi har använt oss av den kvalitativa metoden med ostrukturerade personliga intervjuer. Vi har intervjuat fyra rådgivare och sex företagare. Slutsatser: Den skilda synen på marknadsföring mellan rådgivarna och företagarna orsakar kommunikationsproblem mellan de båda aktörerna. Kommunikationsproblemen beror till stor del på de olika kunskapsnivåerna..

Svensk affärskultur kontra brasiliansk affärskultur - våra förväntningar och vår självbild

We want to identify the gap that consists of the expectations we have of Brazilian / Swedish culture with the self-image of these individuals included in the culture of question. This gap, we believe, creates a problem for business across borders. The reader is therefore made aware of the issues that affect our expectations and our self-image, and how this can be used to explain cultural differences..

Upplevelser av bannerreklam på en nischad hemsida

Title: Experiences of Banner advertisement on a specialized homepage Author: Marcus Westerberg Supervisor: Marie Hemming Department: Department of Business Administration, IEM Course: Bachelor thesis in Business Administration, FEC 007 Purpose: Create a understanding for how the users on Internet pages experience the occurrence and the shape of the banners. Method: Methods used are quantitative and qualitative, and the facts and figures are based on a pop up inquiry and some telephoneinterviews. I elected pop up inquiry and telephoneinterview as my data collection. My inquiry had a high grade of standardization and the interviews had a low grade of standardization. Result: On the basis of the question of issue I have drawn the conclusion that the users feels that it is important with information in all advertising. It is also important for the users to create a value around the product. The users do not have the time to figure out the message behind advertising, the want simple and massive information about the product/service.

1 Nästa sida ->